Kokkitalli

Kokki- eli luhtitalli tuotiin museokylään Yrjön talosta (Lähteenkorva) Venekoskelta. Se on rakennettu 1800-luvun puolivälissä. Tallissa on ollut neljäkin hevosta.

Kokkitalli tarkoittaa kaksikerroksista tallirakennusta eikä sillä ole mitään tekemistä ruokaa laittavien kokkien kanssa. Alakerrassa ovat hevostalli ja kaksi aittaa; yläkerroksessa ullakko eli kokki (tai luhti), jossa on pidetty heiniä ja jossa rengit ovat nukkuneet kesäisin. Kokin edustalla on sola, josta pääsi kulkemaan.

Kokkitallin toisessa aitassa on kansanparantaja Aleksanteri Viinikaisen eli Mäyrämäen Santerin (1851–1933) elämään liittyvä näyttely. Santeri oli Mäyrämäen talon poika, mutta eli elämänsä pienessä Heinämaan torpassa lähellä kotitaloaan hoitaen puutarhaansa. Hän luotti kirjatietouteen eikä uskonut taikuuteen. Santerilla oli laaja kirjasto, joka tosin on suurelta osin hävinnyt. Hän oli myös hyvin kätevä käsistään.