Kotiseutuarkisto

Hankasalmen kotiseutuarkisto perustettiin vuonna 1994. Kotiseutuarkisto kerää ja tallentaa aineistoa, jolla on paikallista merkitystä. Arkisto palvelee sekä yleisen että paikallisen tutkimuksen, opetuksen, harrastuksen ja käytännön tarpeita. Arkisto sijaitsee Hankasalmen kunnanviraston pohjakerroksessa.

Kotiseutuarkistoon talletetaan esimerkiksi paikallisten yhdistysten, seurojen, yritysten, perheiden, sukujen, talojen ja yksityishenkilöiden aineistoja. Tällä hetkellä kokoelmassa on yhteensä noin 75 yhdistys- ja henkilöarkistoa. Kotiseutuarkistoon kuuluu myös valokuva-arkisto, jonka aineistoista digitoituna on noin 2600 valokuvaa. Digitoitua aineistoa on tarkoitus lähivuosina tuoda vapaasti selattavaksi Finna-palvelun kautta.

Aineistoa arkistoon otetaan vastaan lahjoituksina. Mikäli haluat tehdä lahjoituksen tai tarvitset tietoa arkistoista, pyydämme olemaan yhteydessä kotiseutuyhdistykseen:

riikka.pietilainen(at)gmail.com
tai jari.ahomansikka(at)gmail.com