Hankasalmen kotiseutuyhdistys ry

LOGO_pienempi

Hankasalmen kotiseutuyhdistys on perustettu vuonna 1954. Se on yleishyödyllinen voittoatavoittelematon yhdistys.

Yhdistyksen arvoja ovat elävän mielenkiinnon ja harrastuksen herättäminen paikallishistoriaan, kotiseudun kaikenpuoliseen kehittämiseen, työskentely arvokkaan kansanperinteen esilletuomiseksi, vaalimiseksi ja kehittämiseksi sekä työ paikallisten luontoarvojen hyväksi. Yhdistys järjestää lukuisia tapahtumia, työpajoja, seminaareja ja retkiä sekä opastaa niin lapsi-, nuoriso & aikuiskävijöitä. Suurin osa kotiseututyöstä tehdään talkoilla. ”Museokylä on Suomen paras historianopetuspaikka”, sillä se sijaitsee aivan Kuuhankaveden koulun ja Sillankorvan päiväkodin vieressä. Yhdistys kuuluu Suomen kotiseutuliiton suureen jäsenperheeseen.

Yhdistyksellä on vaalittavanaan maakunnallisesti arvokas rakennettu kulttuuriympäristö museokylä ja sen 13 rakennusta kokoelmineen, näyttelyineen, pihapiireineen, sekä lisäksi kotiseutuarkisto

Esinemuseon perusnäyttely uusittiin 2013–2016. Sen yhteydessä konservoitiin Hankasalmen vanhan kirkon kirkkomaalari Carl Fredrik Blomin 1847 maalaamat alttaritaulut Ristiinnaulittu, Mooses ja Luther. Niitä ei enää sijoitettu esinemuseon kirkko-osastolle, vaan Hankasalmen kirkon urkulehterille.

Lisätietoa: Emuseo.fi/hankasalmi

Palkintoja ja huomionosoituksia

• Vuoden kotiseutuyhdistys 2020, myöntäjä Suomen Kotiseutuliitto
  • Hallan tuvan peruskorjauksesta Suomen Kotiseutuliiton Hyvän korjauksen -kilpailusta kunniakirja
  • Museokylän hoidosta 2017 kunniakirja, myöntäjä Keski-Suomen maakunnan kulttuuriympäristötyöryhmä (MAKU)

Tervetuloa mukaan toimintaan ja kehittämään sitä! Sinua tarvitaan. Jäseneksi voit liittyä tästä.

Katso myös Hankasalmen kotiseutuyhdistyksen YouTube-kanavaa. Siellä on runsaasti erilaisia videojulkaisuja.