Museokylän rakennukset

Museokylän rakennukset: 1. Hallan tupa 2. Savutupa 3. Halkoliiteri 4. Vaateaitta 5. Kaivo 6. Savusauna 7. Navetta 8. Kokkitalli 9. Riihi 10. Tuulimylly 11. Paja ja hiilikoppeli 12. Venekoppeli 13. Esinemuseo

Museokylässä esittäytyy kylien Hankasalmi. Eri kyläkulmilta kootut rakennukset, esineet, valokuvat ja tekstiilit kertovat kylien ja pitäjäläisten elämästä satojen vuosien ajalta. Museokylä on avoinna vuosittain kesäkuun puoliväliistä elokuun puoliväliin. Talvikaudella museokylään pääsee tutustumaan sopimalla vierailusta kotiseutuyhdistyksen kanssa.

Varsinaisia museorakennuksia ovat: savutupa, vaateaitta, sauna, navetta, kokkitalli, riihi, tuulimylly, paja, hiilikoppelivenekoppeli ja halkoliiteri. Museorakennusten lisäksi alueella on myös juhla- ja kotiseututalo Hallan tupa.

Kivenheiton päässä museokylästä sijaitsee vanhaan Viljamakasiiniin perustettu Esinemuseo, jonka uusi perusnäyttely avattiin kesällä 2016.

Lisää kuvia museokylästä ja sen rakennuksista löydät kuvagalleriasta.

Museokylän rakennukset on siirretty museokylään eri puolilta Hankasalmen kuntaa. Oheisessa kartassa näkyvät rakennusten alkuperäiset paikat.

Museotalojen kartta

1. Tuulimylly, Säkinmäen kylä, Lamminpään tila