Kokki- eli luhtitalli

Kokkitalli on tuotu museokylään Yrjön eli Lähteenkorvan tilalta Viitalahden kylältä, joka nyt lasketaan kuuluvaksi Venekoskeen. Viitalahti oli muinaisia Hankasalmen hämäläisasutuksen kyliä. Tallirakennus on 1860-luvulta.

Kokkitalli tarkoittaa kaksikerroksista tallirakennusta, eikä sillä ole mitään tekemistä ruokaa laittavien kokkien kanssa. Rakennuksen alakerta toimi tallina. Keskiaitassa oli yleensä kolme, vieraan käydessä neljäkin hevosta. Vasemmanpuoleisesta aitasta johtaa leveä syöttöaukko keskiaittaan. Yläkerroksen aittoja käytettiin varastoina ja niissä nukuttiin kesäisin. Ullakon eli kokin edusalla on sola, jota pitkin pääsee kulkemaan aittoihin. Tallin vesikatto on muodoltaan ranskalainen taitekatto eli mansardikatto. Katolla on velli- eli ruokakello, jota soittamalla kutsuttiin ulkotöissä oleva väki syömään tai sillä hälytettiin apua tulipalon tai muun onnettomuden sattuessa.

Tallin ja navetan katto uusittiin vuonna 2016 lautakatoksi. Sitä keväisin tervattaessa tuoksu valtaa koko lähipiirin.

Tallin keskiosan näyttelyssä on hevosiin liittyviä esineitä, valjaita, satuloita ym. Reki ja kärrit ovat hankasalmelaisen romaniperheen lahjoittamia ja näin yksi Suomen vähemmistökulttuureista on edustettuna.

Tallin päätyaitassa on näyttely hankasalmelaisesta kansanparantaja Aleksanteri Viinikaisesta.

• Hankasalmen museokylän Kokkitalli
    Kokkitalli