Esinemuseo

Esinemuseo on sijoitettu entiseen viljamakasiiniin, joka toimi alunperin lainajyvästönä. Makasiini avattiin 1879 ja se sisälsi siemenviljaosaston lisäksi myös syömäviljaosaston, josta lainattiin viljaa kulutukseen, kuten leipomiseen ja puuron valmistamiseen. Syömäviljaa sai lainaksi myös mökkiläinen, jolla ei ollut jyvästöön talletettuna kantajyviä.

Lainajyvästön toiminta lakkasi 1943. Manttaalikunta lahjoitti rakennuksen Kotiseutuyhdistykselle vuonna 1961. Viljamakasiini avattiin esinemuseona 11.6.1962. Entiset viljahinkalot alkoivat täyttyä entisajan elämästä kertovista esineistä. Esinemuseossa on näytteillä noin 1500 historiallista esinettä: talonpoikais- ja kansankulttuurin esineitä, vanhan kirkon esineistöä. Lisäksi esinemuseossa on paikallisesta näkökulmasta katsottuna valtakunnallisesta poliittisesta historiasta kertovaa aineistoa. Museon perusnäyttely uudistettiin täydellisesti vuosina 2015–2017.

Tule tutustumaan Esinemuseon uusittuun perusnäyttelyyn!

Esinemuseon perusnäyttely valaistuksineen uusittiin vuosina 2015 – 2017.