Ruumissaari

Kuuhankavedessä on kaksi ruumissaarta, joista eteläinen ruumissaari on Hankasalmen kotiseutuyhdistyksen ylläpitämä kansallispuisto. Saaren kumpumainen osa on muinaismuistolailla suojattu historiallisen ja on kristillisen ajan hautausmaa. Saari oli muinoin Savon maakuntaa ja kuului Kangasniemen pitäjään ennen kuin Hankasalmen seurakunta ja kunta oli muodostettu.

Saaren käyttäminen hautausmaana perustuu asiakirjojen mukaan 1600- ja 1700 lukujen vaihteeseen loppuen 1720-luvulla. Tavan alkaminen ei ole tiedossa. Saariin hautaaminen oli yleistä harvaanasutuilla seuduilla Itä-, Keski- ja Pohjois-Suomessa, missä matkat kirkkoon ja kirkkomaalle olivat pitkät. Luterilainen kirkko vaati vainajien hautaamista siunattuun kirkkomaahan.

Hankasalmi sijaitsi neljän seurakunnan rajamailla ja matkat kirkkomaille Kangasniemelle, Pieksämäelle, Laukaaseen tai Rautalammille olivat 40 – 60 km pitkät. Tästä syystä vainajat haudattiin lähialueille asumattomiin saariin. Hankasalmella onkin useita hautasaaria eri puolilla kuntaa. Saarihaudoista vainajat pyrittiin siirtämään talven aikana rekikeleillä siunattuun kirkkomaahan. Moni vainaja jäi kuitenkin pysyvästi saarihautaan, koska kaikilla vainajilla ei ollut elossa olevia omaisia tai ei ollut hautaamiseen varaa.

Saariin jääneiden nimiä ei juuri tiedetä, sillä heitä ei ole kirjattu kuolleiden ja haudattujen luetteloihin. Tosin Kangasniemen kirkonkirjoissa on säilynyt useita kymmeniä saariin haudattujen nimiä. Saariin haudattaessa uskottiin maanalaisten pysyvän poissa sieltä ja vainajien olevan turvassa eläimiltä. Veden ajateltiin erottavan ja tuovan turvaa ja estävän kalman leviämistä elävien joukkoon. Ehkäpä vesi koettiin väylänä tuonpuoleiseen.

Kuuhankaveden eteläinen Ruumissaari siunattiin 21.7.1963 tuntemattomien vainajien leposijaksi. Kotiseutuyhdistyksen toimesta saaren pohjoisosaan suureen maakiveen kiinnitettiin risti ja kuparinen muistolaatta: ”Ruumissaareen -1723 haudattujen muistolle.” Lisäksi Keski-Suomen museon asettama muinaisjäännöksestä kertova laatta on saaren eteläosassa sijaitsevassa kivessä.

Saaren eteläisimmässä osassa ns. vesijättömaalla on laavu ja tulipaikka retkeilijöiden iloksi. Retkeilyaluetta hoitaa Hankasalmen kunnan ympäristötoimi.

Retkipaikka.fi -bloggaja Mikko Lemmetti kävi retkellä Hankasalmen ruumissaaressa. Mikon blogin voit lukea tästä.

Mikko Lemmetin kuva ruumissaaren retkeltä. (Alkuperäinen osoitteessa retkipaikka.fi)